Tandimplantat

Att ersätta förlorade tänder förbättrar både din munhälsa och tuggförmåga. Ett tandimplantat känns och ser ut som en riktig tand. Tandimplantat har blivit ett vanligt alternativ när du förlorat tänder.

Varför tandimplantat

Den största fördelen med tandimplantat är att den till skillnad från tandprotes och bryggor fästs i käkbenet. Det gör att du slipper oroa dig för att den ska lossna och det gör det lättare för dig att tugga. Med ett tandimplantat undviks flera av de hälsoproblem som uppstår när du saknar tänder i din tandrad.

En annan fördel är att när du sätter in ett tandimplantat så kräver det inte att du borrar och slipar i närliggande tänder.

Hur fäster man ett implantat?

Din tandläkare kommer göra en grundlig undersökning, bland annat med röntgen för att kolla om det är lämpligt att sätta in implantat. En avgörande faktor för att få tandimplantat är att du har ett friskt och starkt käkben. Vissa mediciner och sjukdomar kan göra så att det blir komplikationer om du fäster ett tandimplantat i käkbenet. Barn kan inte fästa tandimplantat innan käkbenet har vuxit klart.

Efter din behandling

När du fått ditt implantat så kommer du bli kallad på regelbundna kontroller för att se att allt är som det ska. Det är viktigt att du sköter din munhygien lika bra runt implantatet som dina riktiga tänder. Om hygienen inte sköts så kan bakterier ta sig in och skapa inflammationer som i värsta fall kan leda till att implantatet lossnar. Om du röker så innebär det en ökad risk för problem med implantatet. Det är viktigt att avstå rökning om du vill ha ett bra implantat.

Fakta om tandimplantat

– Implantatet fungerar som tandrötter i din käke. Tandimplantat kan vara en räddning för många som saknar tänder av olika anledningar. Förlorade tänder kan påverka både fysiskt och psykiskt.

– Tandläkaren måste göra en noggrann undersökning innan du genomgår implantatbehandlingen. Därefter diskuterar patienten och behandlaren fram vad som är den bästa lösningen för patienten. Tandläkaren kommer noga gå igenom vilka förutsättningar som måste uppfyllas innan behandlingen påbörjas.

– Att sätta in ett tandimplantat är smidigt och oftast helt smärtfritt. Oftast så räcker det med lokalbedövning men är du nervös så kan du få lugnande medicin.

Call Now ButtonBoka tid hos oss